Planuri de rezilienta | Actiuni imediate si viitoare
Crearea unui Supply Chain rezilient
Daca in articolul anterior am tratat impactul pandemiei asupra businessurilor in general, in continuare vom aborda impactul COVID-19 asupra lantului logistic si principiile proiectarii arhitecturii unui Supply Chain rezilient.
Ce inseamna Supply Chain?
Un supply chain (SC) este un lant de aprovizionare – distributie format din toate procesele si nodurile (infrastructura) necesare pentru circulatia produselor din locatiile unde sunt fabricate/stocate in locurile in care acestea sunt consumate.
Cum functioneaza un Supply Chain?
Impactul global
al pandemiei asupra retelelor Supply Chain
Ce este planul de rezilienta al unui lant de aprovizionare – distributie?
Tipuri de riscuri in elaborarea strategiei de Supply Chain
Riscuri recurente (operationale sau comerciale)
Riscuri disruptive
Ce este un Supply Chain rezilient?
Un SC este rezilient daca are capacitatea de a implementa masurile de criza ale planului de rezilienta pentru a asigura continuitatea afacerii companiei.
Masurile de criza din planul de rezilienta trebuie aplicate unui SC robust, agil, care sa permita reducerea efectelelor negative, distructive ale evenimentelor neprevazute.
Este necesara trecerea de la abordarea reactiva de planificare a masurilor de urgenta la abordarea proactiva de planificare rezilienta a unui SC, pentru evitarea sau gestionarea eficienta a intreruperilor operationale.
Pentru a fi rezilient si a raspunde mediilor interne si externe in schimbare, un Supply Chain ar trebui sa fie construit pe baza principiilor de rezilienta.
Ce trebuie sa ofere un Supply Chain foarte rezilient?
Principii de rezilienta pentru proiectarea arhitecturii unui SC rezilient
01
Principiul Transformarii Digitale
Digitalizarea asigura fluxurile de informatii necesare conectarii companiilor partenere, a proceselor operationale si a structurilor de management. Transformarea Digitala impreuna cu inovatiile tehnologice permit maximizarea rezilientei sistemului supply chain prin:
Vizibilitate end-to-end asupra proceselor operationale
Integrarea si partajarea informatiilor
Fundamentarea proactiva si mai putin reactiva a deciziilor in retea
Optimizarea si automatizarea fluxurilor operationale de business
Lucrul la distanta, in timp real
Monitorizarea online a performantei activitatilor
02
Principiul orientat pe Flexibilitate (Agile)
03
Principiul Backup al Retelei Fizice
04
Principiul Sistemelor Orientate spre Procese si Cerinte Clienti
05
Principiul Sustenabilitatii
Se refera la introducerea actiunilor de Responsabilitate Sociala Corporativa (CSR) in strategia de dezvoltare a rezilientei unui supply chain. Actiuni concrete pentru dezvoltarea sustenabila a SC:
Reducerea amprentei de mediu – reorientarea catre flote de transport mai putin poluante, reducerea nivelului de emisii prin optimizarea rutelor de transport, tranzitia verde etc.
Economia circulara – reciclarea ambalajelor, a produselor reziduale, uzate moral sau expirate.
Cresterea calitatii produselor – alegerea unor sursel de aprovizionare certificate si extinderea sortimentului de produse bio.
Utilizarea de spatii eficiente – depozite, fabrici sau magazine construite pe baza standardelor de mare eficienta energetica si cu impact redus asupra mediului.
Dezvoltarea unor practici sociale corecte de business – siguranta si sanatate la locul de munca, respectarea drepturilor angajatilor, formarea continua profesionala etc.
Sprijinirea proiectelor comunitare – proiecte sociale, educationale, medicale etc.
06
Principiul Redundantei
07
Principiul Diversitatii
Presupune abordarea unei situatii complexe, multidimensionale in diversitatea ei. Criza generata de pandemie nu trebuie tratata unipersonal, nu este unidimensionala – o problema sanitara sau de logistica.
Exemplul 1: La elaborarea planului de rezilienta a strategiei de afacerii, alcatuiti o echipa de criza formata din reprezentanti ai tuturor departamentelor functionale ale companiei (vanzari, marketing, supply chain, financiar, productie, IT, resurse umane etc.).
Exemplul 2: Utilizati modelul colaborativ S&OP/IBP la planificarea cererii, care presupune participarea unei echipe mixte multidisciplinare. Demand Plannerul va lucra impreuna cu reprezentanti ai celorlalte departamente.
08
Principiul Evolutiei
Sistemele pot fi construite pentru optimizare si eficienta maxima imediata sau pot fi construite pentru evolutie – imbunatatire constanta, tinand cont de noile schimbari si oportunitati ale pietei.
Actiunile imediate pentru rezolvarea disfunctionalitatilor in supply chain la crizele dinamice, cum ar fi Covid-19, nu trebuie sa ofere numai solutii de criza.
Aceste solutii, care prin iteratie pot aduce expertiza pentru constructia unor solutii mai eficiente viitoare, vor fi incluse in reproiectarea strategiei unui SC rezilient.
Actiunile imediate dupa declansarea pandemiei presupun costuri suplimentare si trebuie sa faca parte din solutiile problemelor viitoare.
09
Principiul Modularitatii
Ofera flexibilitate sistemelor in raport cu disfunctionalitatile aparute.
Principiul de modularitate este foarte important la elaborarea strategiei operationale LEAGILE, unde produsele complexe modulare, care au o volatilitate foarte mare a cererii, pot fi reconfigurate din partile componente standard produse deja pe stoc, dupa primirea comenzilor ferme din partea clientilor. Tehnica se numeste Postponement si poate fi aplicata cu succes in pandemie pentru gestionarea stocurilor de produse cu cerere variabila.
Exemplul 1: Sistemele software compacte care integreaza majoritatea functiilor principale ale unui supply chain sunt foarte vulnerabile in cazul unei disfunctionalitati. Modularitatea impune implementarea functiilor in module din afara ERP (CRM, WMS, TMS, Inventory Management, SCM planning etc.), astfel incat disfunctionalitatile unui modul sa nu afecteze integral softul ERP.
Exemplul 2: Combinarea modulelor software WMS si TMS permite personalizarea modalitatilor de onorare a cererii clientilor de catre furnizor, comanda clientului fiind onorata, in caz de nevoie, prin alocarea stocului din retea. Astfel, creste nivelul de servire a clientului.
10
Principiul Prudentei
11
Principiul Coordonarii si Colaborarii Actiunilor Comune
Ai citit Articolul 2 din Seria “Noua normalitate in pandemie”
Aceasta serie este formata din patru articole ce prezinta cateva strategii eficiente de adaptare a supply chain-ului la “noua normalitate”. In articolul al treilea vom prezenta actiunile imediate care pot fi luate de companie in domeniul operational pentru asigurarea continuitatii afacerii.