Definirea si prioritizarea capabilitatilor viitoare ale lantului de aprovizionare, presupune realizarea activitatilor din etapa a 3-a a metodologiei de actualizare a strategiei de supply chain, mai exact analiza SWOT si auditul intern al supply chainului – evaluarea performantelor actuale si documentarea noilor cerinte operationale.
Provocarile continue ale pietei solicita astazi supply chainului noi performante operationale
In reactualizarea strategiei de supply chain, toate companiile ar trebui sa-si aleaga ca punct de referinta initial analiza SWOT si, ulterior, sa treaca la construirea modelului de operare potrivit sustinerii obiectivelor strategice pe termen lung.
Analiza SWOT ofera o evaluare amanuntita a capacitatilor interne ale supply chainului, a oportunitatilor, a punctelor forte, critice si vulnerabile ale intregului lant valoric.
Pe baza evaluarilor SWOT vom identifica ulterior diferentele dintre performanta operationala actuala a unei organizatii si cerintele prezente si viitoare de servire a clientilor.
Cerintele viitoare identificate ca fiind comune mai multor companii pentru depasirea provocarilor operationale din perioada urmatoare sunt:
Reducerea timpului de livrare a comenzilor
In topul prioritatilor supply chainului in perioada urmatoare este reducerea ciclurilor comenzilor clientilor, respectiv a perioadei de timp dintre primirea comenzii de catre furnizor si receptia produselor comandate de catre client.
Timpul scurt de livrare reprezinta un avantaj competitiv important
Timpul de livrare a devenit un diferentiator al avantajelor competitive si trebuie alocat corect pe segmente / grupe de clienti impreuna cu alte valori competitive, precum: eficienta livrarii (cel mai mic cost), flexibilitatea optiunilor de livrare (livrarile multichannel sau omnichannel), agilitate (personalizarea produselor modulare), servicii speciale cu valoare adaugata (formarea de kituri, instalare produs nou, preluarea / reciclarea produsului vechi, extinderea perioadei de garantie etc.).
Nu te poti diferentia prin pret? Diferentiaza-te prin servicii cu valoare adaugata la vanzare sau postvanzare.
Digitalizarea si automatizarea proceselor de customer service, order management, warehouse management si transport pot conduce la cicluri mai rapide ale comenzilor, mai putine erori in interventiile manuale si la cresterea calitatii serviciilor pentru clienti.
Analizati gradul de onorare a cererilor clientilor pentru a stabili cate comenzi pierdeti (randament scazut de colectare) si daca va incadrati in timpul de livrare la nivel de industrie. De exemplu, livrarea in 2h s-ar putea sa nu fie acceptabila daca industria a inceput sa realizeze livrarea in 30 de minute. Pe de alta parte, livrarile expres cu timp mic de livrare necesita existenta unei retele de distributie cu acoperire geografica extinsa. Daca nu pot fi garantati acesti timpi de livrare, pot fi aplicati alti diferentiatori, cum ar fi diversitatea produselor si a brandurilor sau externalizarea serviciile de e-commerce catre firme de e-fulfillment.
Extinderea proceselor colaborative prin realizarea de parteneriate cu platforme marketplace, platforme 3PL de transport, depozitare si e-fulfillment si furnizori de produse alternative ar permite adaptarea la dinamica pietei si reducerea timpului de livrare catre clienti la nivel de industrie.
Analizati numarul de comenzi/ora sau numarul de produse/ora colectate in depozit pentru a decide cum veti realiza procesul de order fulfillment, intern sau extern sau ce investitii interne sunt necesare pentru a creste productivitatea pickingului.
In cazul investitiilor in echipamente automate, integrarea acestora se poate face cu software-ul WMS (Warehouse Management System). Un sistem de tip Warehouse Management System (WMS) este o componenta importanta a lantului de aprovizionare, care are rolul de a monitoriza si controla miscarea stocurilor de marfa in cadrul depozitelor si care se integreaza cu echipamente si instalatii specifice depozitelor, precum: conveioare, cantare etc.
Totodata, cu WMS puteti sa monitorizati toate fazele procesului de executie a comenzilor (deplasarea operatorilor in depozit, colectarea produselor, sortarea si consolidarea produselor in comenzi, pregatirea comenzilor pentru livrare) pentru a elimina timpii neproductivi (timpii de deplasare) si a creste productivitatea procesului de order fulfillment.
Diversificarea canalelor de vanzare
Retail multichannel vs. omnichannel
Comertul cu amanuntul multichannel este foarte dezvoltat in Romania. In vanzarile multichannel cu amanuntul clientii pot cumpara, separat, fie intr-un magazin fizic, fie online, fara interactionarea canalelor de vanzare in aceeasi sesiune de cumparare.
De exemplu, clientii care vor cumpara pe canalul online nu vor avea permisiunea de a returna fizic produsul la magazin, adica pe canalul offline, deoarece conceptul multichannel nu permite interactiunea mai multor canale in cadrul unei sesiuni de cumparare.
Noua provocare a supply chainurilor in perioada urmatoare este activarea capabilitatilor de livrare omnichannel pentru a fi mai aproape de cerintele clientilor. Evolutia nu este online vs. offline ci este omnichannel si everyday low prices. Astfel, pentru a fi prezenti pe piata viitoare, retailerii trebuie sa se adapteze unui mediu dinamic.
Segmentul omnichannel permite retailerilor conectarea mai multor canale de vanzare in cadrul aceleiasi sesiuni de cumparare, imbunatatind experienta clientului la cumparare. Prin urmare, este important ca retailerii sa raspunda cerintelor crescute si in evolutie ale clientilor prin deschiderea interactiunii intre canalele de vanzare care ofera servicii contactless. Omnichannel ofera multiple modalitati de a primi si de a returna produsele, dupa cum urmeaza:
Oportunitatea cumparatorului de a alege dintr-o serie de optiuni si de a schimba decizia de cumparare in aceeasi sesiune de shopping poate reprezenta un factor cheie de diferentiere, un avantaj competitiv.
Observatie: Retailul exclusiv offline trebuie sa se reinventeze si sa preia serviciile omnichannel.
Dorinta de vizibilitate in online a companiilor care operau numai offline a fost fortata de restrictiile din timpul pandemiei. Cerintele noi de livrare omnichannel ale retailerilor, mentionate anterior, transfera magazinelor fizice o parte a functiilor de onorare a comenzilor online.
Magazinele fizice devin microdepozite care vor realiza si operatiuni de micro-fulfillment
Spatiul comercial al magazinului va fi special gandit pentru a colecta rapid comenzile online ale clientilor din proximitatea magazinului, cu optiuni de livrari variate: la domiciliu, cu ridicare din magazin sau de la punctele drive-thru, accesibile cu masina. Organizarea magazinelor ca micro-fulfillment center a permis utilizarea magazinului fizic pentru un fulfillment mai bun, o imbunatatire a livrarilor last-mile si o reducere a timpului de livrare prin alegerea magazinelor din proximitatea clienților in pregatirea comenzilor.
In viitor, dezvoltarea parteneriatelor cu furnizorii de servicii last-mile, lockere, curierat etc. este esentiala pentru implementarea serviciilor omnichannel. Furnizorii de lockere easybox ofera servicii foarte importante pentru livrarile online, aproape de casa sau in drum spre serviciu.
Observatie: Vanzarile sunt foarte bune in online daca ai si prezenta fizica offline.
Creati o experienta de cumparaturi completa online si offline pentru a elimina retinerea clientilor de a cumpara produse, fara a fi vazute fizic, cu ochii lor.
Pentru a creste numarul comenzilor online, se pot deschide showroomuri offline in orase. Clientul poate comanda online dupa vizita in showroom si cunoasterea fizica a produselor. Atunci cand nu va permiteti magazine fizice offline, este suficient sa aveti showroomuri sau locatii pickup proprii pentru a avea prezenta omnichannel in toate canalele posibile de livrare.
Vanzarea hibrida a produselor, folosind canalele online si offline, necesita implementarea in strategia viitoare de supply chain a unor solutii integrate de suport pentru procesele cross-channel, respectiv:
Implementarea corecta a proceselor de retur permite managementul eficient si identificarea oportunitatilor de reducere a retururilor, astfel:
Disponibilitatea produselor pe stoc
Avand in vedere fluctuatiile cererii si ofertei din 2021, oferta insuficienta de produse in perioada urmatoare ar putea fi provocata de:
De exemplu, criza de aprovizionare generata de transportul maritim, urmare a dezechilibrelor dintre cererea mare vs. oferta mica de containere, a produs intarzieri sau intreruperi ale fluxului de marfuri, cu impact asupra disponibilitatii anumitor tipuri de produse pe stoc catre sfarsitul anului 2021 si implicit asupra numarului comenzilor neonorate in prima parte a anului 2022. Exista intarzieri in fluxul marfurilor din strainatate, in special pe transportul maritim din China din cauza crizei containerelor si a blocajelor portuare, dar si pe transportul rutier si aerian din Europa, ca urmare a conflictelor militare.
Pentru a gestiona mai eficient incertitudinile si intreruperile externe ale lanturilor de aprovizionare, va recomandam:
- Informati-va in permanenta din sursele media de business asupra riscurilor externe geografice
- Analizati tipurile de date si informatiile colectate, simulati scenariile potentiale “what-if” si dezvoltati pe fiecare scenariu planurile de raspuns
Analizele de risc pe scenarii si categorii de marfuri va pot conduce la decizii de aprovizionare in exces, asumandu-va fundamentat costurile mai mari de depozitare pentru un volum mai mare de stocuri (efectul bullwhip).
Pentru a reduce riscurile de aprovizionare, companiile si-au marit rezilienta prin cresterea numarului de furnizori ai aceluiasi produs sau al produselor de substitutie, evitand dependenta de sursele de aprovizionare aflate in zonele de razboi sau supuse embargoului.
Daca nu va puteti diferentia prin termene scurte de livrare, o puteti face prin diversificarea canalelor de vanzare si a ofertei de produse. Incercati sa fiti prezenti pe mai multe marketplace-uri care au game de produse diferite, iar printr-un mix de produse si preturi sa obtineti o profitabilitate mai buna.
Schimbarile fortate ale rutelor logistice, ca urmare a conflictului militar ruso-ucrainean, vor conduce la cresterea exponentiala a costurilor de transport si a timpilor de aprovizionare. Prin urmare, analizati implicatiile schimbarilor in costurile logistice asupra marjei de profit a produselor si asupra politicilor de control stocuri, pentru a asigura disponibilitatea produselor in stoc.
Pentru adaptarea rapida la cerintele pietei si cresterea disponibilitatii produselor in stoc, directiile principale de interes pentru 2022 si in viitor sunt:
- Dezvoltarea proceselor colaborative interne companiei (S&OP) pentru cresterea eficientei proceselor de planificare si prognoza a cererii.
- Dezvoltarea solida pe termen lung a parteneriatelor cu furnizorii de marfuri si servicii. Extinderea proceselor colaborative prin realizarea de parteneriate cu clientii si furnizorii importanti, marketplace-uri, platforme 3PL de servicii logistice si extinderea strategica a surselor alternative de aprovizionare vor permite adaptarea la dinamica pietei. Cei care au avut stabilite aceste parteneriate vor continua sa le dezvolte si in aceasta perioada mai dificila. Pentru 2022 si in viitor va ocupa primul loc o noua provocare: cresterea sprijinului din partea managementului pentru dezvoltarea colaborarii interne si externe companiei. Pentru a ramane rezilienti in fata perturbarilor continue, se recomanda managerilor de supply chain sa gandeasca cu atentie directiile si prioritatile de investire a timpului si resurselor.
- Promovarea brandurilor de fidelizare in managementul relatiilor cu clientii.
- Diferentierea prin servicii de vanzare si post-vanzare, de imbunatatire a experientei de cumparare pentru fidelizarea clientilor. De exemplu, in cazul produselor electrocasnice, pentru a fideliza clientii, ofera-le informatii estimative despre data la care produsul va fi disponibil in stoc, combinand serviciile de livrare acasa “door-to-door” cu cele de instalare a produselor si de eliminare a componentelor sau produselor uzate.
- Cresterea acuratetei prognozei produselor cu cerere variabila si a gradului de onorare a comenzilor clientilor, prin segmentarea produselor din portofoliu. Criteriile de segmentare a produselor pot fi: volumul vanzarilor, marja de profit, numarul de comenzi, canalele de vanzare etc. Se recomanda la stabilirea claselor de importanta A, B, C a produselor, utilizarea multipla si combinata a criteriilor de segmentare a cererii (ex: combinarea criteriilor valoare vanzari si numar comenzi clienti). Definiti pentru fiecare segment / grupa de produse strategia de management a stocurilor bazata pe obiectivele de servire (timp, nivel si cost), metoda de prognoza a cererii, politicile de control stocuri (cand sa comand, in ce cantitate, nivelul stocului disponibil de produse la vanzare) etc.
- Cresterea vizibilitatii produselor in tranzit si estimarea ETA (Estimated Time of Arrival) a timpului de sosire a produselor la destinatie pentru a reduce stocul de siguranta, costurile de stocare si planificarea mai buna a operatiunilor de incarcare si descarcare a flotei de transport.
Rezolvarea acestor cerinte s-a dovedit a fi benefica in constructia rezilienta si flexibila a supply chainului, conducand la echilibrarea balantei cerere-oferta si la cresterea disponibilitatii produselor in stoc.
Citeste si:
Ai citit Articolul 4 din Seria “Tendinte logistice in 2022 si perioada urmatoare”
Aceasta serie este formata din patru articole ce prezinta tendintele in logistica in 2022 si cum isi regandesc companiile viitorul lor model de supply chain. Daca doresti sa citesti articolele anterioare, apasa butonul de mai jos.