- Logistica 4.0 si impactul asupra managementului lantului de aprovizionare
- Ce este Logistica 4.0?
- Automatizarea sectorului logistic
- Contextul istoric al logisticii si al industriei
- Aparitia conceptului de automatizare a proceselor logistice – Logistics 4.0
- Caracteristici Logistics 4.0
- Bazele tehnologice pentru Logistica 4.0
- Beneficiile si avantajele Logisticii 4.0
- WMS pentru automatizarea lantului de aprovizionare in Logistica 4.0
- Automatizare completa in logistica cu sistemul WMS
Logistica 4.0 si solutii software pentru automatizarea proceselor din lantul de aprovizionare
Logistica 4.0 are rolul de a imbunatati eficienta, transparenta, flexibilitatea si sustenabilitatea operatiunilor si serviciilor logistice, dezvoltand totodata lanturi de aprovizionare inteligente, capabile sa satisfaca cerintele tot mai exigente ale clientilor si ale pietei. |
Logistica 4.0 si impactul asupra managementului lantului de aprovizionare
In peisajul competitiv al afacerilor, atingerea performantei de business este cruciala pentru orice companie. Pentru a avea succes pe piata, distribuitorii adopta solutiile Industry 4.0 pentru logistica, care implica utilizarea tehnologiilor pentru a proiecta, planifica si optimiza lanturile de aprovizionare.
Automatizarea unui numar din ce in ce mai mare de procese, precum si adoptarea pe scara larga a unor tehnologii de tipul blockchain, Internet of Things (IoT), realitatea augmentata (AR) si inteligenta artificiala (AI) aduc schimbari paradigmatice in sectorul logisticii si al transportului international, creand noi oportunitati pentru cei care adopta aceste tehnologii si crescand in acelasi timp decalajul fata de sectoarele care nu reusesc sa se adapteze in timp util la noul context.
Ce este Logistica 4.0?
Ce inseamna Logistics 4.0
Termenul „Logistica 4.0” se refera atat la efectele evolutiilor tehnologice din domeniul Industriei 4.0 asupra logisticii, cat si la contributia logisticii la crearea si sustinerea Industry 4.0. Logistica 4.0 este rezultatul integrarii in lantul de aprovizionare a unor solutii software complexe, de gestionare si optimizare a proceselor, precum si a utilizarii inteligentei artificiale (AI-Artificial Intelligence), Big Data si a Internetului obiectelor (IoT-Internet of Things).
Integrarea tehnologiilor de ultima generatie are rolul sa imbunatateasca semnificativ eficienta, performanta si competitivitatea unei companii prin conectarea clientilor, proceselor, dispozitivelor, resurselor materiale utilizate si partenerilor din lantul de aprovizionare printr-o retea digitala, pentru a asigura o comunicare constanta si un control precis al fluxurilor de lucru.
Automatizarea sectorului logistic
Automatizarea sectorului de logistica presupune adaptarea unor procese sau fluxuri de lucru astfel incat sa poata fi controlate sau coordonate prin intermediul Internetului si al unor dispozitive specifice, precum laptop, terminale mobile si altele.
Astfel, Logistica 4.0 reprezinta implementarea unor solutii software, dar si interconectarea sistemelor software cu echipamentele hardware. Acest fapt conduce la simplificarea fluxurilor de lucru, accelerarea proceselor si, indirect, contribuie la diversificarea gamei de servicii oferite de companiile din sectorul logistic.
Contextul istoric al logisticii si al industriei
Aparitia conceptului de automatizare a proceselor logistice – Logistics 4.0
Automatizarea proceselor de afaceri a inceput in anii 1960, odata cu primele eforturi de promovare a schimbului electronic de date (EDI). Aceste procese au devenit mai complexe in timp, cu noi aplicatii si cu integrarea unor tehnologii care au imbunatatit fluxul, viteza, fiabilitatea si securitatea schimbului de informatii. Gestionarea si schimbul de date in sectorul logistic se dovedeste a fi o sursa importanta de inovare si de cunoastere a nevoilor clientilor, contribuind la crearea de servicii cu valoare adaugata.
Prin urmare, sistemele software trebuie privite ca o punte tehnologica ce conecteaza si alimenteaza un lant logistic din ce in ce mai complex si mai extins, sporind competitivitatea lantului de aprovizionare si maximizand productivitatea si calitatea serviciilor oferite. Aceste solutii tehnologice combina si coordoneaza diferite tehnologii de control, transmitere si prelucrare a informatiilor pentru a imbunatati eficienta si securitatea, generand oportunitati pentru servicii cu valoare adaugata si reducand totodata efectele negative.
Caracteristici Logistics 4.0
Logistica 4.0, care ofera servicii pentru cea de-a patra revolutie industriala, se caracterizeaza prin optimizarea timpului si a resurselor, trasabilitate end-to-end, securitate si integritate a datelor, precum si prin interoperabilitate intre diferiti factori umani si digitali. Acest ecosistem digital favorizeaza, de asemenea, inovarea si crearea de noi servicii bazate pe cunoastere si de modele de afaceri care promoveaza un comert mai sustenabil din punct de vedere social si ecologic.
Acces la volume mari de informatii in timp real
Colaborarea eficienta si o mai buna vizibilitate si trasabilitate a intregului lant logistic faciliteaza gestionarea in timp real a fluxurilor de marfuri si o mai buna utilizare a infrastructurii si a resurselor umane si tehnologice disponibile. Disponibilitatea unor volume mari de informatii in timp real aduce beneficii procesului decizional bazat pe date concrete, sporind astfel eficienta operationala, imbunatatirea costurilor si a serviciilor asociate.
Schimbarile tehnologice care deschid calea pentru noi tipuri de servicii logistice bazate pe cunoastere sunt sustinute in principal de integrarea serviciilor si sistemelor pentru a gestiona si optimiza in timp real modificarile cererii sau ale infrastructurii disponibile, ceea ce reduce costurile si timpii de tranzit si imbunatateste experienta clientilor.
Iti construiesti un nou depozit sau vrei sa reorganizezi unul deja existent? Apeleaza la serviciul de consultanta logistica!
Imbunatateste procesele si valorifica la maxim spatiile pe care le detii
Bazele tehnologice pentru Logistica 4.0
Exemple de tehnologii cu cel mai mare impact asupra sectorului logistic:
Automatizarea si robotica
Sunt doua tehnologii care merg mana in mana, deoarece permit realizarea automata a unor actiuni sau proceduri repetitive. Cresterea numarului de informatii disponibile si a tehnicilor IT pentru analiza in timp real faciliteaza o gestionare mult mai eficienta a operatiunilor, o reducere a erorilor operationale si o scadere accentuata a costurilor totale odata ce investitiile au fost amortizate.
Tehnologia Blockchain
Ofera un mecanism de securitate pentru schimbul de informatii intre grupuri ale lantului de productie si logistica, prin criptarea datelor si stocarea distribuita. Blockchain asigura integritatea datelor printr-o singura sursa de informatii, eliminand dublarea datelor si sporind securitatea. Conceptul implicit al blockchainului consta in faptul ca fiecare inregistrare din baza de date cuprinde o serie de blocuri, in care aceeasi tranzactie este inregistrata si partajata in mai multe noduri de retea, fiecare nod pastrand o copie – toate copiile fiind actualizate si validate simultan.
Pentru a se asigura ca tranzactiile nu pot fi sterse sau modificate, se utilizeaza o marca temporala pentru a cripta data, ora crearii si modificarea unei tranzactii, precum si informatiile care leaga aceste elemente de blocul anterior. Fiecare bloc contine un identificator unic ce permite accesul direct la blocul anterior si care este creat atunci cand datele tranzactiei sunt procesate de un instrument de criptare pentru a se asigura ca acestea raman confidentiale.
Internetul lucrurilor (IoT)
Permite interconectarea, prin Internet, a dispozitivelor inteligente care partajeaza informatii si date specifice intre ele si cu alte platforme digitale la distanta pentru luarea deciziilor in timp real de catre utilizator sau de catre alte dispozitive inteligente prin comunicare de la masina la masina (M2M).
Pentru sectorul logistic, IoT reprezinta o oportunitate uriasa de a face serviciile mai eficiente si mai profitabile din punct de vedere economic, prin captarea datelor in timp real care faciliteaza gestionarea flexibila a activelor si cresterea valorii adaugate pentru client, fie prin urmarirea expeditiilor, optimizarea rutelor sau imbunatatirea timpului de livrare. De asemenea, faciliteaza colectarea datelor pentru optimizarea capacitatii depozitului, intretinerea planificata a mijloacelor fixe si adaptarea configuratiei logistice in functie de variatiile dinamice ale pietei.
Internetul industrial al obiectelor (IIoT)
Dupa cum sugereaza si numele, este o aplicatie specifica a IoT in mediul industrial, cu scopul de a maximiza si automatiza captarea datelor pentru a imbunatati trasabilitatea proceselor si luarea deciziilor in timp real referitoare la productie. In ambele cazuri, fiabilitatea si securitatea datelor sunt fundamentale.
Big Data
Presupune procesarea unor volume mari de date, din diverse surse, la viteza mare, facilitand detectarea modelelor si tendintelor istorice care ajuta la imbunatatirea procesului decizional sau la automatizarea proceselor prin stabilirea unor parametri adecvati. Big Data poate fi considerat, de asemenea, complementar cu IoT – care genereaza volume mari de date variate – deoarece analizeaza aceste date prin tehnici de data mining si tehnici Big Data si faciliteaza gestionarea si transformarea acestor date in informatii utile pentru planificarea strategica si luarea deciziilor. O caracterizare adecvata a Big Data include patru elemente:
Cloud computing
Permite utilizatorilor sa acceseze infrastructura tehnologica (hardware) prin intermediul unor furnizori terti care ofera acces partajat si nelimitat la servere de date, spatiu de stocare, aplicatii si servicii prin intermediul internetului, pe baza unui model de plata in functie de utilizare. Acest model prezinta avantaje incontestabile in ceea ce priveste costurile si scalabilitatea infrastructurii, desi necesita un acces neintrerupt la internet de mare viteza si controale de securitate stricte pentru a proteja aplicatiile si datele critice.
Inteligenta artificiala (AI)
Este un sistem de invatare automata care permite reproducerea abilitatilor umane si este utilizata, in general, pentru sarcini care necesita miscari repetitive, inlocuind munca oamenilor cu cea a masinilor care opereaza independent. De asemenea, faciliteaza identificarea modelelor si declanseaza actiuni specifice pe baza unui volum mare de date din diferite surse.
In domeniul logisticii, inteligenta artificiala este utilizata in principal pentru a previziona cererea, ceea ce permite ajustarea flexibila si rapida a stocurilor si optimizarea distributiei produselor in vederea reducerii costurilor si a termenelor de livrare.
Realitatea augmentata (AR)
Este o aplicatie care utilizeaza dispozitive de vizualizare pentru a combina realitatea intr-un mediu logistic cu informatii 3D si date informatice critice care sunt suprapuse pe un ecran, in vederea imbunatatirii procesului decizional.
In sectorul de logistica, aceasta este utilizata mai ales in gestionarea depozitelor pentru a imbunatati procesele de selectie, de control al calitatii si de ambalare a produselor, care sunt sarcini de rutina ce necesita o cantitate considerabila de timp si de costuri. Utilizarea realitatii augmentate ar putea reduce considerabil costurile si erorile (de exemplu: erorile de ambalare care intarzie livrarile sau duc la returnarea produselor), imbunatatind timpii de livrare si calitatea serviciilor pentru clienti.
Beneficiile si avantajele Logisticii 4.0
Logistica 4.0 ofera numeroase avantaje atat pentru furnizorii de logistica, cat si pentru clienti, printre care se numara:
WMS (Warehouse Management System) pentru automatizarea lantului de aprovizionare in Logistica 4.0
WMS – pentru managementul depozitului, este un sistem software care automatizeaza activitatile de receptie, depozitare, colectare si expediere a marfurilor si, totodata, optimizeaza spatiul de stocare, oferind in permanenta informatii in timp real cu privire la statusul stocurilor si al spatiului de depozitare. Mai mult, sistemul software WMS pentru logistica acopera cu succes si activitati de impachetare, inventariere si reaprovizionare.
Un WMS pentru Logistica 4.0 este un instrument care valorifica cele mai recente tehnologii pentru a oferi o solutie inteligenta, agila si eficienta de gestionare a depozitelor, care se poate adapta la cerintele in schimbare ale pietei si ale clientilor.
Printre beneficiile unui software WMS pentru Logistica 4.0 se numara:
Automatizare completa in logistica cu sistemul WMS de la Senior Software
Sistemul WMS asigura un grad ridicat de automatizare in lantul de aprovizionare si integreaza tehnologii de ultima generatie, care simplifica operatiunile din depozit (ridicare, sortare, stocare, recuperare etc.), imbunatatesc timpii de picking si reduc semnificativ erorile. Astfel, datele si comenzile sunt procesate corect, iar angajatii devin mai productivi.
Printre activitatile pe care le acopera cu succes sistemul de gestionare a lantului de aprovizionare pentru Logistica 4.0, se numara:
Companiile care au ales sistemul WMS de la Senior Software au obtinut urmatoarele rezultate:
Programeaza o analiza detaliata a tuturor operatiunilor desfasurate in cadrul depozitului
Servicii de audit si consultanta logistica pentru optimizarea activitatilor din depozit