Sistemul de Garantie Returnare (SGR) in Romania. Ce este, ce presupune si cum pot simplifica companiile procesul?

Cantitatea de plastic care ajunge in natura, in oceane, pe strazi si in gropile de gunoi este intr-o continua expansiune, ca urmare a utilizarii crescute a ambalajelor de unica folosinta si a procedurilor deficitare de gestionare a deseurilor.

In acest sens, Romania adopta, incepand cu 30 noiembrie 2023, cel mai important proiect de economie circulara. Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) este un instrument important pentru prevenirea poluarii si promovarea unui mediu mai curat si mai verde, iar aceasta initiativa va oferi consumatorilor un stimulent financiar pentru returnarea ambalajelor post-consum pentru reciclare.

Ce este SGR - Sistemul de Garantie-Returnare

Ce este SGR – Sistemul de Garantie-Returnare?

Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) presupune adoptarea unui program de reglementare pentru gestionarea ambalajelor din sticla, plastic si metal cu cantitati cuprinse intre 0,1 si 3 litri, cu scopul de a implementa practici de reciclare mai responsabile in tara noastra. Ambalajele care intra sub incidenta SGR vor fi marcate cu un cod unic de inregistrare la nivel national si un logo specific pentru a putea fi recunoscute chiar din momentul achizitiei.

Astfel ca, la cumpararea unei bauturi, consumatorul va plati, in plus fata de pretul produsului, o garantie care ii va fi restituita atunci cand returneaza ambalajul post-consum. Prin acest demers, deseul de ambalaj va capata valoare si va fi deviat de la depozitarea in gropile de gunoi.

De cand se aplica Sistemul de Garantie-Returnare?

Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) va intra oficial in vigoare, in Romania, incepand cu data de 30 noiembrie 2023, conform HG nr. 1074/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 955 din 06. octombrie 2021, cu modificarile si completarile din HG nr. 1214 din 5 octombrie 2022.

Tot de la 30 noiembrie anul curent se va aplica si interdictia de a introduce pe piata nationala produse ambalate in ambalajele SGR achizitionate de la producatori care nu sunt inregistrati in Sistemul de Garantie-Returnare sau daca ambalajele nu sunt marcate corespunzator conform HG 1074/2021.

Care este scopul Sistemului de Garantie-Returnare?

Prin SGR se doreste introducerea ambalajelor intr-o economie circulara, tara noastra putand astfel sa se alinieze cerintelor nationale de colectare si reciclare stabilite la nivel european. Standardul UE solicita ca pana in anul 2025 sa se colecteze 77% din ambalajele din plastic puse pe piata, urmand ca pana in anul 2029 sa se colecteze 90% dintre peturi. Mai mult decat atat, Sistemul de Garantie-Returnare va avea o contributie importanta in colectarea si reciclarea si a altor tipuri de material precum sticla si aluminiu, pentru care se prevede, conform RetuRO SGR, atingerea si chiar depasirea tintelor stabilite, mai exact 75% pentru sticla si 60% pentru metal.

Care este valoarea garantiei platite la raft de catre consumatori?

Pentru a motiva consumatorul sa returneze ambalajele si, totodata, pentru ca valoarea garantiei sa nu fie perceputa ca o majorare semnificativa a pretului, aceasta a fost setata in mod uniform la 50 de bani, indiferent de tipul ambalajului. Pentru a garanta simplitatea procesului, valoarea unitara, care a fost stabilita in faza initiala a programului, ar trebui sa ramana o valoare fixa in primii 2-3 ani de la implementare, conform RetuRO. Administratorul SGR mentioneaza ca odata ce consumatorii se vor acomoda cu noul sistem, garantia va putea fi ajustata in timp.

Ce obligatii au comerciantii in cadrul SGR Sistemul de Returnare Garantie?

Asigurarea posibilitatii de returnare a ambalajelor post-consum, prin implementarea unei infrastructuri de preluare manuala sau automata a peturilor

Organizarea centrelor de returnare trebuie realizata in cadrul punctului de vanzare sau in vecinatatea acestuia, dar nu la o distanta mai mare de 150 de metri

Perceperea si rambursarea garantiei pentru ambalajele returnate prin intermediul sistemului SGR

Adaugarea valorii garantiei ambalajului returnabil individual fata de pretul initial al produsului, atat la raft cat si pe bonurile si/sau facturile emise

Tinerea evidentei atat a produselor comercializate care fac obiectul SGR, cat si a ambalajelor returnate si a garantiilor aferente

Pastrarea ambalajelor returnate in conditii optime pana la predarea acestora catre administratorul SGR

Informarea corecta a consumatorilor cu privire la: produsele care fac obiectul SGR, conditiile si modul de returnare a garantiei, precum si programul si locatia punctului de colectare

Comercializarea exclusiva a produselor inregistrate in SGR

Ce responsabilitati au producatorii si importatorii care introduc in Romania produse SGR

Ce responsabilitati au producatorii si importatorii care introduc in Romania produse SGR?

Inregistrarea in Sistemul de Garantie-Returnare si incheierea unui contract cu administratorul SGR

Marcarea ambalajelor SGR cu un simbol usor de identificat si de inteles de catre consumatori, precum si cu un cod de bare si logo SGR

Raportarea ambalajelor puse pe piata romaneasca, care fac obiectul SGR, prin platforma SGR

Monitorizarea si inregistrarea numarului total de produse in ambalaje SGR in functie de material, greutate si volum, precum si a garantiilor percepute pentru acestea

Comunicarea evidentei actualizate, mentionata la punctul anterior, pana la data de 10 a lunii imediat urmatoare pentru produsele in ambalaje SGR introduse pe piata nationala in luna de referinta, in formatul si procedura stabilite de administratorul SGR

Achitarea valorii garantiei aferente produselor in ambalaje SGR, catre administratorul SGR, pana la data de 25 a lunii urmatoare introducerii pe piata a produselor

Perceperea garantiei pentru produsele ambalate in conformitate cu SGR

Achitarea contravalorii tarifului de administrare conform contractului incheiat cu administratorul SGR

Informarea consumatorilor, prin transmiterea informatiilor detaliate pe produs, precum marca, tip de material, greutate si volum ambalaj, pentru a fi publicate pe pagina de internet a administratorului SGR, cu privire la inceperea sau incetarea punerii pe piata a unui anumit tip de produs in ambalaj SGR

Permiterea autoritatilor competente sa desfasoare controale si punerea la dispozitia acestora a documentelor, informatiilor corecte si complete cu referire la propriile ambalaje care fac obiectul SGR, precum si datele comunicate catre administratorul SGR si decontarile cu acesta, alte produse ambalate care fac obiectul obligatiilor de mediu

Ce comercianti sunt obligati sa organizeze puncte de returnare ambalaje?

Conform actului normativ, toti comerciantii cu amanuntul sunt obligati sa infiinteze un punct de returnare a ambalajelor reciclabile din plastic, sticla sau aluminiu ce fac obiectul SGR.

Singurele exceptii se aplica doar in cazul comerciantilor de tip HORECA, precum si al celor care comercializeaza produsele exclusiv online sau exclusiv prin intermediul automatelor. Se mai adauga inca o exceptie si in cazul comerciantilor ce au o suprafata a spatiului de vanzare mai mica de 200 metri patrati si care nu vor fi obligati sa organizeze puncte de returnare individuale.

Acestia au posibilitatea sa opteze pentru organizarea punctului de returnare a ambalajelor in parteneriat cu alti comercianti, din aceeasi categorie, si/sau cu o unitate administrativ-teritoriala, respectiv cu o asociatie de dezvoltare intercomunitara.

Neinregistrarea in baza de date a administratorului SGR se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 20.000 si 40.000 de lei.

Pana cand pot fi comercializate produsele cu ambalaje non-SGR?

Deoarece exista o serie de produse care sunt inca pe piata si nu contin ambalaje SGR, comerciantii au posibilitatea sa isi vanda stocurile actuale pana la data de 30 iunie 2024, urmand ca dupa aceasta data sa fie comercializate doar produsele care intra sub incidenta SGR si sunt marcate conform prevederilor legale.

Ce fac consumatorii cu ambalajele non-SGR?

Administratorul SGR, RetuRO, recomanda tuturor cetatenilor sa nu stranga ambalaje inainte de lansarea SGR, pentru ca acestea nu vor fi acceptate in punctele de returnare, nefiind marcate cu logoul care atesta ca sunt purtatoare de garantie. Astfel ca, ambalajele non-SGR vor fi reciclate, in continuare, prin metoda clasica de colectare selectiva, utilizata ca si pana acum.

Pana cand pot fi comercializate produsele cu ambalaje non-SGR

Avantajele utilizarii unor solutii software integrate de tip ERP si WMS in preluarea ambalajelor SGR

Companiile care utilizeaza sisteme de tip ERP – pentru managementul resurselor companiei, respectiv WMS – pentru managementul depozitelor vor putea sa aplice cu succes regulile SGR. Astfel, in timp ce ERP tine evidenta ambalajelor de tip SGR existente in companie, urmareste tranzactiile care se realizeaza cu acestea si permite inregistrarea operatiunilor contabile aferente, WMS ofera vizibilitate asupra miscarilor de marfa din depozit si asupra locatiilor in care se afla atat produsele, cat si ambalajele. Utilizate impreuna, cele doua sisteme le ofera companiilor avantaje precum:

Eficientizarea costurilor cu personalul – Datorita automatizarii procesului de preluare a ambalajelor, activitatile manuale redundate si care necesita un numar mare de angajati sunt eliminate

Optimizarea alocarii spatiilor necesare gestionarii ambalajelor returnate – Un sistem integrat de gestionare a depozitului ofera o imagine clara a spatiului de depozitare disponibil, iar acest lucru permite asezarea eficienta a produselor, dar si a ambalajelor returnate care trebuie sa fie pastrate in conditii optime pana ce sunt colectate de catre adminitratorul SGR

Prevenirea unor activitati frauduloase – De exemplu, situatii precum returnarea de mai multe ori a unui ambalaj in sistem sau acceptarea retururilor pentru produse ce nu corespund cerintelor SGR sunt eliminate

Colectarea rapida si corecta de date – Pentru raportare si statistici la nivel local si national atat pentru producatori, comercianti, cat si pentru autoritati

Economie de timp – Personalul magazinului nu va trebui sa verifice si sa proceseze manual fiecare produs

Monitorizarea eficienta a produselor – Numarul total al produselor in ambalaje SGR sunt defalcate pe produse in aplicatie si gestionate conform cerintelor SGR

Gestionarea corecta a ambalajelor – Numarul total de ambalaje SGR returnate de catre consumatori pot fi defalcate in sistem pe tip de material si volum

Transparenta asupra tranzactiilor – Garantiile platite, incasate la vanzarea produselor si returnate ulterior catre consumatori in momentul reciclarii, respectiv incasate de la administratorul SGR vor putea si gestionate in totalitate in sistemul software

Administrarea produselor si ambalajelor SGR cu sistemele integrate de la Senior Software

SGR este un program complex ce implica realizarea mai multor tipuri de activitati, de la primirea si procesarea returnarilor, pana la administrarea garantiilor si comunicarea cu clientii, de aceea utilizarea de softuri integrate si flexibile are o importanta majora in gestionarea acestui proces. Perfect integrate, sistemele din portofoliul Senior Software dispun de capabilitati avansate de personalizare si pot fi adaptate fara probleme diferitelor particularitati ale businessurilor din Romania, astfel incat sa permita conformarea cu cerintele SGR si simplificarea activitatii.

Sistemele integrate de la Senior Software ofera o solutie centralizata pentru inregistrarea, identificarea automata si gestionarea produselor si ambalajelor vizate de SGR, a vanzarilor si returnarilor, oferind vizibilitate in timp real asupra stocurilor si operatiunilor realizate. De asemenea, ajuta la localizarea rapida a articolelor care intra sub incidenta SGR, precum si la tratarea lor eficienta, contribuind astfel la aplicarea in conditii optime a regulilor SGR.

sisteme integrate de la Senior Software Romania

Avand in vedere ca modalitatile de aplicare a legislatiei vor fi diferite de la o companie la alta, in functie de specificul fiecarei activitati (import, productie, distributie, retail), dar si de solutiile software utilizate, fiecare client Senior Software va avea nevoie de o abordare si integrare personalizata a SGR in fluxul de lucru existent.

Nota: Pentru informatii complete si actualizate la zi privind Sistemul de Garantie-Returnare, consultati paginile de internet oficiale ale Guvernului Romaniei, impreuna cu pagina de internet a administratorului SGR, respectiv RetuROSGR.ro.

Senior Software ajuta afacerile sa se alinieze cerintelor specifice SGR si sa optimizeze fluxurile vizate de noul program

close-link
close-link
close-link
close-link