Strategia digitala in productie
De obicei, companiilor performante le este mai usor sa devina mai eficiente. Iar celor cu notorietate si mai celebre. Totusi, istoria ne-a demonstrat de nenumarate ori ca un lider in domeniul lui poate fi inlaturat destul de usor de un nou venit, aparut de nicaieri. Si avem deja in piata numeroase startup-uri tech, inovatoare, capabile de acest lucru, care vin cu elemente disruptive.
In acest context, transformarea digitala, privita la modul general, presupune adoptarea unor noi modele de afaceri, prin integrarea tehnologiilor digitale in mai toate ariile functionale. In plus, digitalizarea poate aduce cu sine schimbari in modul in care functioneaza compania si in felul in care le ofera valoare clientilor.
Dar transformarea digitala nu inseamna acelasi lucru pentru toti. Spre exemplu, producatorii cauta ca prin automatizare avansata sa-si imbunatateasca eficienta operationala. Companiile cu activitati de service se reinventeaza pentru a oferi servicii mai rapide clientilor. Iar marii retaileri se folosesc de tehnologiile digitale pentru a oferi experiente captivante pentru clienti.
Atingerea maturitatii analitice – obiectiv strategic pentru companii
Companiile de productie care doresc sa ramana relevante in piata cauta solutii pentru a se adapta la noul peisaj digital. Ele isi propun ca obiectiv strategic in planul de business, atingerea maturitatii analitice.
Tranzitia lor spre urmatorul nivel de maturitate analitica, prin transformare digitala – Industry 4.0 – se realizeaza printr-o secventa de pasi. Acestia arata evolutia companiei, capacitatea ei de a-si gestiona datele si, mai ales, de a le utiliza pentru fundamentarea deciziilor de afaceri.
In acelasi timp, maturitatea analitica arata cat de eficient isi folosesc resursele pentru a obtine valoare din date, masoara capacitatea organizationala pentru utilizarea datelor si urmareste indeaproape procesul de trecere de la o afacere traditionala la una digitala.
Pentru a se asigura ca obtin maximul de rezultate din activitatile pe care le desfasoara, companiile de productie trebuie sa monitorizeze permanent costurile, eficienta oamenilor si a utilajelor, precum si rezultatele operatiunilor de productie. De aceea, solutiile de planificare, bugetare si analiza avansata sunt utilizate tot mai mult in productie, avand rolul de a eficientiza procesele decizionale.
Tehnologia Industry 4.0 – flexibilitate, eficienta operationala si performanta
Tehnologiile digitale creeaza continuu oportunitati si provocari, iar companiile sunt nevoite sa-si adapteze modelele de afaceri si procesele de productie la noile cerinte.
De asemenea, serviciile pentru clienti au avansat mult in anul pandemic. Companiile de retail au acordat rand pe rand, prioritate experientelor personalizate, transparentei si raspunsului rapid. Clientii s-au obisnuit cu acest tip de servicii si vor solicita aceeasi experienta si de la partenerii lor din productie.
Prin urmare, aceste schimbari pun o presiune suplimentara pe producatori, determinandu-i sa ia in considerare o productie diversificata, de volume mai reduse. Acest fapt inseamna o intoarcere de 180 de grade de la productia de serie mare, care a definit industria mult timp. Practic, pune accent mai mare pe informatii si experiente bazate pe date.
Pentru a face fata provocarilor, marii producatori cauta sa-si diversifice operatiunile din fabrici si sa adopte tehnologia Industry 4.0 pentru a deveni flexibili si performanti. La randul lor, companiile software se preocupa sa aduca cat mai aproape de ei tehnologiile avansate.
Strategia de transformare digitala – specifica fiecarei companii
Pentru digitalizarea unei fabrici, managerii trebuie sa-si planifice in avans etapele. Procesul de transformare digitala este mai mult decat o simpla implementare a unei noi tehnologii sau o modernizare a sistemelor existente.
De aceea, producatorii apeleaza la furnizori specializati care ii pot ajuta sa isi construiasca o strategie eficienta de transformare digitala, specifica industriei in care opereaza.
Din strategie trebuie sa razbata efortul continuu de valorificare a tehnologiilor digitale si alinierea lor la domeniul de activitate, pentru a genera valoare. Aceasta aliniere are ca scop sustinerea si imbunatatirea performantei afacerii. Prin urmare, transformarea digitala este modelata de oportunitatile de afaceri, de concurenta si asteptari.
Digitalizarea – proces de transformare a informatiilor in format digital
Pentru formularea unei strategii adecvate este nevoie sa stim ce inseamna digitalizarea pentru productie, si anume: activitatea de transformare a informatiilor in format digital sau de transferare a lor dintr-o forma fizica in mediul digital.
Digitalizarea fabricii vine la pachet cu inovatia digitala ca proces care porneste de la idee, continua cu proiectarea, dezvoltarea, difuzarea si asimilarea solutiilor digitale.
Altfel spus, digitalizarea poate fi privita si ca o transformare care are loc in urma inovatiei digitale a unui proces tehnologic sau flux de productie. Ea va permite la randul ei imbunatatiri continue prin valorificarea tehnologiilor digitale si a datelor in format digital.
In cazul companiilor de productie, transformarea digitala mai inseamna si o trecere de la controlul local al proceselor fizice la monitorizarea si controlul de la distanta al acestora.
In concluzie, o strategie digitala este viabila atunci cand tine cont de disponibilitatea modelului de afaceri pentru operatiuni digitale. E potrivita si atunci cand se inspira din capabilitatile unor tehnologii puternice, usor accesibile, e aliniata si subordonata strategiei generale de afaceri. Daca va fi orientata spre client si va raspunde conditiilor de piata in continua schimbare, putem spune ca va fi cu adevarat in interesul companiei.
APS & MES – primul pas catre Industry 4.0
APS este un instrument de modelare si testare a scenariilor de productie inainte ca acestea sa fie puse in practica. Sistemul este utilizat frecvent impreuna cu solutia MES, care se ocupa de executia planurilor de productie generate de APS.
Cu ajutorul unei solutii MES (pentru executia activitatilor din fabrica) se pot transmite automat informatii catre muncitorii din unitatea de productie.
Disponibilitatea modelului de afaceri pentru digitalizare si capacitatile companiei
Pe langa capacitatea digitala in elaborarea strategiei, e bine sa avem in vedere si capacitatea de transformare a companiei, mai exact capacitatea ei de a-si integra tehnologiile. Disponibilitatea de a-si construi si reconfigura procesele interne are o importanta deosebita. Nu e de neglijat faptul ca exista o stransa legatura intre capacitatile digitale si de transformare si performanta financiara.
Asadar, o viziune comuna aliniaza capabilitatile digitale cu specificul domeniului de activitate al sectorului industrial din care compania face parte, cu performanta liniilor de productie, cu tehnologiile utilizate, cu aptitudinile de transformare, cu oportunitatile de afaceri si, nu in ultimul rand, cu cerinta de profitabilitate.
Planul de actiuni, importanta foilor de parcurs si gestionarea tensiunilor interne
Pentru o strategie digitala eficienta, este esential un plan de actiuni. Cu alte cuvinte, managementul transformarii digitale trebuie sa includa pe langa formularea strategiei si tactica de implementare, planul de actiuni si obiectivele lui. Intocmirea caietului de sarcini, selectia solutiilor si a furnizorului, crearea echipei de proiect si implementarea propriu-zisa sunt, de asemenea, puncte importante in plan.
Planul de actiuni se va concentra pe punctele forte organizationale, pe alegerea tehnologiilor si pe integrarea diferitelor solutii. Are in vedere schimbarile de procese, modificarile structurale si de infrastructura, competentele digitale ale celor implicati, aspectele financiare si riscurile de securitate. Va acorda si o atentie sporita activitatilor de transformare, astfel incat acestea sa nu dea nastere la tensiuni intre capacitatile digitale si celelalte capacitati non-digitale ale afacerii.
Planul de transformare digitala este un plan strategic, pe termen lung. Traseaza obiective clare pentru a satisface cerintele comerciale pe o piata in schimbare. Aplicarea lui se va intinde de obicei pe un an sau mai multi si implica utilizarea foilor de parcurs. Exista un consens cu privire la importanta unor foi de parcurs pentru a ghida implementarea. Scopul lor e acela de a facilita urmarirea investitiilor si de a gestiona mai eficient proiectele de inovare digitala.
Dat fiind ca sunt mai multe perspective cu privire la strategia, tactica si planul de de actiuni, prioritizarea se va concentra pe resursele interne si pe obiectivele de crestere. Presiunile concurentiale din piata si implicarea echipei de proiect, vor fi conditii prealabile pentru succesul transformarii. In mod specific pentru productie, planul se va concentra pe cresterea productivitatii si a eficientei, in vederea reducerii costurilor.
Strategia digitala – un proces continuu influentat de agilitatea organizationala
In concluzie, transformarea digitala este un proces continuu care foloseste agilitatea organizationala ca mecanism de baza pentru reinnoirea strategica a modelului de afaceri, a modului de lucru si a culturii organizationale.
Prin urmare, succesul consta in abilitatea de a simti schimbarile din piata, de a profita de oportunitati si de a transforma resursele in consecinta. Alegerea unui furnizor potrivit de solutii de management al productiei este, astfel, unul dintre pasii importanti care vor asigura succesul transformarii digitale in productie.
Citeste si: