Tendinte logistice in 2022 si perioada urmatoare
Operatiunile de logistica continua sa fie afectate si in prezent de vulnerabilitatile lanturilor de aprovizionare si productie din perioada 2020-2021, dar si din perioade mai recente, determinate de:
Ce model de supply chain este potrivit pentru a raspunde provocarilor operationale actuale si viitoare ale lantului de aprovizionare?
Cercetarile realizate de Gartner in luna Februarie 2021, pe baza datelor unui esantion de peste 1.300 de profesionisti din domeniul supply chain, au aratat ca:
- 87% planuiesc in urmatorii doi ani investitii in rezilienta lantului de aprovizionare
- 89% doresc sa investeasca in agilitate
- 60% dintre respondenti recunosc ca modelele lor de supply chain nu au fost concepute pentru rezilienta, ci pentru eficienta, adica proiectate ca o functie de reducere a costurilor in realizarea strategiei de marketing-vanzari sau, mai rau, ca pe un centru de cost al serviciilor suport al afacerilor companiei
Prin urmare, provocarea oricarui manager de supply chain in perioada urmatoare va fi reproiectarea, pe baza lectiilor invatate din vulnerabilitatile lanturilor de aprovizionare ale anilor 2020-2021, dar si mai recente, a unui model de lant logistic care sa combine solutiile de optimizare a costurilor cu solutiile de flexibilitate, sustenabilitate si rezilienta.
Cand este necesara reproiectarea unui model de supply chain?
Reproiectarea unui model de supply chain este necesara atunci cand apar schimbari importante in strategia de afaceri a unei companii, determinate de:
- Restrangerea activitatii sau cresterea afacerilor prin fuziuni si achizitii (realocarea resurselor existente sau alocarea de resurse noi)
- Extinderea / schimbarea canalelor de vanzare (unde se cumpara si de unde se ridica marfa)
- Intrarea pe noi piete – este necesara extinderea retelei de distributie / productie sau cresterea capacitatilor existente
- Extinderea sau actualizarea gamei de produse prin selectarea de furnizori noi sau deselectarea celor existenti (introducerea de noi linii de produse sau actualizarea unor produse existente prin extinderea caracteristicilor functionale si a schimbarilor de design)
- Schimbari importante in portofoliul de clienti (aparitia unor clienti mari, cresterea sau reducerea numarului de clienti mici, schimbari in cerintele clientilor)
- Modificari ale mediului de reglementare intern, international (introducerea de noi restrictii sau aparitia de noi oportunitati pentru extinderea operationala)
- Reducerea continua a nivelului de servire a clientilor, adaptabilitatea redusa la cerintele noi ale pietei si la dinamica modelelor de cerere a produselor – presupune introducerea unor procese noi sau imbunatatirea celor existente, imbunatatirea timpilor de livrare si/sau gestionarea corecta a ciclurilor de viata ale produselor
- Scaderea marjei de profit ca urmare a cresterii costurilor de productie si a tarifelor de transport in perioada crizei energetice – se impune reducerea costurilor de servire a clientilor prin renegocierea contractelor de aprovizionare si transport si prin reconfigurarea optima a retelei de supply chain pentru a nu afecta calitatea angajamentelor asumate fata de membrii lantului de aprovizionare
- Alte situatii neprevazute (pandemie, Brexit, razboaie, terorism international, dezastre naturale, schimbari climatice, crize financiare la nivel global etc.)
Cum proiectati competitiv noul model de supply chain?
In mediul actual complex al afacerilor, majoritatea companiilor vor dori sa-si regandeasca modelele de operare a lantului de aprovizionare pentru a deveni mai reziliente, receptive si eficiente. Nu exista insa un model unic de operare cu succes a tuturor lanturilor logistice ale companiilor.
Aceleasi principii de proiectare pot conduce la modele de operare foarte diferite ale supply chainurilor. Diversitatea modelelor de operare ale supply chainurilor este determinata de factori precum:
Prin urmare, o reproiectare a modelului de operare ar trebui sa ia in considerare atat mediul de afaceri, obiectivele si strategia de afaceri, cat si caracteristicile specifice functionale ale companiei la implementarea practica a strategiei de supply chain. La proiectarea modelului de supply chain este importanta o gandire strategica, mai degraba decat optimizarea sau rezolvarea punctuala a unor probleme aparute.
Michael Hammer, un lider vizionar in reproiectarea si managementul proceselor, spunea: “Procesele operationale de inalta performanta sunt necesare, dar insuficiente pentru succesul unei companii”.
Cu alte cuvinte, poti avea cele mai bune procese operationale din lume, daca strategia companiei nu-ti ofera directia corecta, nu iti poti atinge obiectivele de afaceri. Multe companii care nu au integrat strategia de supply chain in strategia lor de afaceri, au trecut prin multe schimbari si intreruperi in 2021.
Indiferent de schimbarile produse in obiectivele de afaceri, respectiv reducerea costurilor, extinderea gamei de produse, rationalizarea activelor, cresterea nivelului de servire a clientilor, extinderea cotei de piata, este important ca modificarile aduse in supply chain sa sustina atingerea noilor obiective din strategia de afaceri. Fara strategie nu poti fi anticipativ. Uneori, strategia de afaceri si cea de supply chain sunt putin defazate si trebuie aliniate pentru a va concentra pe ceea ce doriti sa obtineti in perioada urmatoare.
Etapele proiectarii corecte a noului model de supply chain
Pentru anul in curs (respectiv 2022) si perioada urmatoare, este extrem de importanta dezvoltarea unui sistem configurabil de supply chain. Pentru a reconfigura lantul de aprovizionare-distributie ca raspuns la schimbarile mediului de afaceri, structura retelei de supply chain trebuie sa fie flexibila in raport cu activele fizice, tangibile, reprezentate de fabrici, centre de distributie sau magazine si activele intangibile reprezentate de sistemele software de management al proceselor din supply chain.
Crearea unei structuri logistice flexibile, usor configurabila, presupune strategic asigurarea echilibrului intre utilizarea activelor proprii si accesul la activele terte.
Exemple:
Toate aceste exemple se bazeaza, pe de o parte, pe externalizarea proceselor care nu aduc avantaje competitive si, pe de alta parte, pe dezvoltarea sistemelor de coordonare si control ale proceselor colaborative din supply chain.
Pentru obtinerea accesului la activele terte de distributie se va incheia un contract de servicii cu furnizorii 3PL de depozitare si transport iar procesele de coordonare si control al activitatilor colaborative de fulfillment se vor realizeaza prin utilizarea unei platforme software comune.
Prin dezvoltarea unei retele interne de supply chain cu active proprii si active terte, configuratia retelei de supply chain nu este fixa, ci dimpotriva, flexibila, iar o schimbare in piata referitoare la reducerea cererii sau extinderea afacerii pe noi piete va permite reconfigurarea rapida a lantului logistic.
Pentru a intelege vulnerabilitatile unui supply chain in dezvoltarea unei structuri flexibile, reconfigurabile, extrem de importanta este experienta profesionala anterioara obtinuta din implementarea practicilor centrate exclusiv pe reducerea costurilor in detrimentul rezilientei: Lean and Just in Time (JIT), rationalizarea numarului de furnizori si utilizarea surselor unice de aprovizionare, externalizarea, centralizarea globala a productiei si a distributiei. La practicile centrate pe eficienta, mentionate anterior, pentru a raspunde mai usor provocarilor viitoare ale lanturilor logistice, pot fi adaugate best practice-urile centrate pe rezilienta si sustenabilitate referitoare la segmentare, flexibilitate si agilitate. Utilizarea impreuna a practicilor de eficienta, rezilienta si sustenabilitate vor ajuta la proiectarea corecta a unei structuri eficiente, flexibile si reconfigurabile a noului model de supply chain.
Observatie: Proiectarea unui sistem de supply chain cu o structura flexibila, reconfigurabila ofera strategic avantajele actualizarii rapide a sistemului, evitandu-se astfel costurile mari de inlocuire sau reproiectare totală a acestuia.
In fig. 1 este prezentat un plan simplificat in 8 etape, care implementat corect, va poate ajuta la cresterea peformantei SC in perioada urmatoare:
Fig. 1. Etapele metodologiei de actualizare si implementare a strategiei de supply chain
Citeste si:
Ai citit Articolul 1 din Seria “Tendinte logistice in 2022 si perioada urmatoare”
In articolul al doilea vom vorbi despre etapele stabilirii strategiei lantului de aprovizionare.