Evaluarea impactului | Cartografierea structurii SC | Identificarea disfunctionalitatilor
Etapele strategiei unui Supply chain rezilient
Daca in articolul anterior am tratat principii si exemple pentru crearea unui Supply Chain (SC) rezilient, in continuare vom aborda etapele de creare a strategiei unui SC rezilient.
Analiza top-down a problemelor generate de COVID-19 in SC-ul companiei
In strategia de Actiuni pentru un SC rezilient, urmati o analiza de tip top-down, de la evaluarea impactului pandemiei asupra afacerii, la evaluarea nodurilor critice din Supply Chain, a conexiunilor dintre ele si a riscurile externe asociate.
Ulterior, migrati spre interiorul companiei pentru identificarea cauzelor reale ale problemelor operaționale si a categoriilor de riscuri care ameninta si vulnerabilizeaza functiile de aprovizionare si depozitare, precum si managementul cererii, al stocurilor si distributiei.
In final, stabiliti solutiile reziliente de gestionare a problemelor operationale si reducere a riscurilor. Implementati setul de solutii in sistemul SC, monitorizati si reevaluati rezilienta proceselor.
A. Evaluarea impactului pandemiei Covid-19 asupra afacerilor companiei
Aplicati principiul de rezilienta al diversitatii si reuniti intr-un grup de gestionare a situatiilor de urgenta o echipa mixta de criza formata din specialisti ai departamentelor functionale din companie, pentru realizarea analizei de impact si reproiectarea strategiei de afaceri si de competitivitate.
Un punct de pornire pentru analiza de impact cuprinde raspunsuri la intrebari precum:
B. Cartografierea structurii retelei de supply chain – harta furnizorilor, a clientilor, a rutelor de transport
Urmatorul pas este cartografierea fluxului material, financiar si informational din SC. Dupa intelegerea acestor fluxuri, puteti trece la cartografierea resurselor retelei de SC pentru a identifica procesele critice, resursele umane, tehnologiile utilizate, activele fizice si relatiile dintre structurile interne si externe companiei.
Cum va ajuta cartografierea retelei de Supply Chain?
Abordarea modulara pentru retelele complexe de Supply Chain
In cazul retelelor complexe de SC, in care nu este posibila trasarea integrala intr-o singura etapa a configuratiei fizice, se recomanda utilizarea abordarii modulare, cu prioritate pe disfunctionalitile si riscurile operationale ale celor mai critice zone din companie:
Incepeti cu lista nodurilor critice din retea. Pentru fiecare nod critic dezvoltati o harta de proces care arata fiecare pas al procesului.
Utilizati harta de proces pentru identificarea punctelor reale unice responsabile de intreruperea sau reducerea fluxurilor de produse/servicii si a punctelor cu potential de risc.
Implementati fluxuri alternative (alte surse, noduri, etc) pentru evitarea disfunctionalitatilor si a punctelor cu potential de risc.
Informatii vitale in cartografierea structurii retelei de
Supply Chain
Aplicand abordarea modulara, propunerea noastra este de a realiza cartografierea arhitecturii retelei fizice pe procesele INBOUND (furnizori – aprovizionare) si OUTBOUND (distributie – clienti), utilizand urmatoarele informatii:
01
Locatiile cererii actuale – clienti en-gros, clienti cu amanuntul etc.
Pentru fiecare client, analizati vanzarile de produse sau servicii si care este contributia fiecaruia (%) in vanzarile anuale totale. Evidentiati clientii cheie.
02
Locatiile si capacitatile de aprovizionare existente – depozite si centre de distributie, fabrici si furnizori
Evidentiati furnizorii cheie si principalele centre de distributie. Identificati furnizorii/sursele unice, iar in cazul produselor aprovizionate din surse multiple, calculati ce procent revine fiecarui furnizor in totalul necesarului de aprovizionare.
03
Cererea anuala – metri cubi, kilograme, paleti, valoare.
Identificati cererea anuala a produselor transportate in fiecare locatie a clientilor sau catre grupe de clienti formate pe criterii de proximitate.
04
Date referitoare la fluxurile dintre nodurile de retea
Cu referire la: volumul si frecventa curselor de transport de-a lungul fiecarei rute pe baza datelor istorice si a proiectiilor viitoare; modalitati de transport/rute in functie de modul de transport (maritim / aerian / feroviar / rutier); tipuri de echipamente (containere, vehicule, transport frigorific etc.); capacitati de transport, contracte de transport.
05
Cerintele nivelului de servire a clientilor
Cunoasterea nivelui de servire a clientilor pe baza importantei lor (ponderea in cifra de afaceri) este esentiala in cazul reconfigurarii retelei SC pentru a evita incalcarea acordului SLA dintre furnizori si clienti. De exemplu, in cazul selectiei unui nou furnizor care se afla la o distanta mare fata de clienti sau depozitul care-l deserveste, poate conduce la un timp mare de aprovizionare si implicit la o crestere a riscului de stock-out sau la o scadere a nivelului de servire a clientilor.
C. Identificarea disfunctionalitatilor, amenintarilor si vulnerabilitatilor din Supply Chain
Odata ce lantul de aprovizionare a fost cartografiat, scanati intern si extern reteaua SC a companiei pentru a identifica principalele disfunctionalitati existente, precum si alte posibile evenimente adverse care pot creea vulnerabilitati operationale retelei SC.
Cu alte cuvinte, identificati toate lucrurile care merg prost sau care pot merge prost in SC si care vor impiedica livrarile de produse sau servicii catre clientii companiei.
Acesta este momentul potrivit pentru:
D. Initierea rapida a actiunilor posibile de redresare operationala a companiei
Ai citit Articolul 3 din Seria “Noua normalitate in pandemie”
Aceasta serie este formata din patru articole ce prezinta cateva strategii eficiente de adaptare a supply chain-ului la “noua normalitate”. In cel de-al patrulea articol vom discuta despre identificarea eficienta a problemelor operationale care creeaza disfunctionalitati, amenintari si vulnerabilitati in Supply Chain, precum si despre actiunile imediate pe care le pot realiza companiile in procesele de aprovizionare, distributie, control stocuri si digitalizare.